Ahad, 21 Februari 2010

Tips Solekan Mata

applying eyeshadow
 Bermain dengan eyeshadows dan eyeliners adalah sesuatu yang best sebenarnya. Best sebab anda boleh belajar untuk mencampurkan pelbagai warna utk mencantikkan mata anda. Step pertama sblm anda mewarnakan mata anda, anda perlu tahu apa yang anda perlukan. kosmetik yang diperlukan biasanya : eyeshadow, maskara dan eyeliner ( basic makeup ). Tetapi anda mungkin memerlukan concealer utk menutup kesan hitam di bawah mata anda.


Cadangan saya at least:
1. Guna concealer utk menutup lingkaran gelap di mata.
2. Sapukan sedikit loose powder utk melicinkan/meratakan dan memberi kesan asas bg eyeshadow.
3. Sapukan sedikit eyeshadow pada kelopak mata.


PEMAKAIAN EYESHADOW

Tidak kira samaada anda baru belajar makeup @ sudah mempunyai pengalaman ber"makeup", pastikan anda memberikan aspek "terhibur" dalam menatarias wajah anda. Ini kerana anda akan bermain dengan warna-warna yang cantik, utk mencantikkan lagi mata anda. Mungkin anda perlukan alunan muzik yang romantis utk membantu anda....siapa tahu!!! Jangan stres!!

Sleepy Bedroom Eyes
1.  Gunakan berus utk meletakkan sedikit  brown eyeshadow pada garis2 kelopak mata dan sapukan dengan kemas.
2.  Sapukan sedikit shimmer white eyeshadow ke atas kelopak mata(eyelid) dan pada tulang alis mata(eyebrow) anda.
3.  Kemudian calitkan liquid black eyeliner pada garis mata(lashline) anda dan pastikan ia rapat pada bulu mata(lashes). Calitan nipis pada bahagian dlm, tebal di tengah dan kembali nipis di luar lashline. tunggu sehingga kering. Nanti comot pulak....
4. kalau rajin nk pakai bulu mata palsu...pakailah...lekatkan pada bulu mata dan lash down hujung bulu mata tu biar nampak sleepy sket...
5. pakai mascara utk atas dan bwh bulu mata.

Smokey Eyes

Smokey eyes

Anda perlukan:


Moisturizer
Concealer
Black eyeliner pencil
Eyeshadow brush or sponge-tip applicator
Powdered black eyeshadow
Powdered vanilla eyeshadow
Eyelash curler
Black mascara

 STEPS: 
1. Sapukan sedikit mousturizer pd mata. pastikan bukan dr bahan yg berminyak. Jika tidak, solekan akan jd comot.
2. Sapukan concealer pd bwh mata dan sapukan sedikit loose powder dan bedakkan juga kelopak mata utk eyeshadow tahan lama.
3. Calitkan Pencil eyeliner hitam pada garisan mata atas sahaja. pastikan calitan hitam eyeliner menjadi tebal sehingga hujung garisan mata.
4. menggunakan berus eyeshadow/span, tutup dan kemaskan garis2 halus yg tidak boleh dicapai dengan pencil eyeliner. 
5. Gunakan berus/ span ambil sedikit eyeshadow hitam dan sapukan pd garis eyeliner td, bermula dr dalam hingga keluar. Berhati2 jika mewarnakannya...
6. Seterusnya, buat lengkungan bayang gelap ke lipatan eyelid. Ia perlu diletakkan sedikit tebal pd outer half of the eyelid dan nipis pd inner half.
7. Gunakan eyeshadow warna vanila utk membuat highlight pd lengkuk eyebrow dan di tgh2 eyelid. Elakkan dr meletakkan highlighter pd bhgn bayang gelap td.
8. Sapukan maskara utk tatarias terakhor.












2 ulasan:

  1. boleh tak bagi tips untuk solekan untuk yang bermata sepet??? hihi

    BalasPadam
  2. TIPS SOLEKAN MATA YG KECIL / SEPET

    Bagi mata yg sepet, gunakan painting liner warna brown utk m'bentuk kelopak mata pd bhgn atas. Lukis kira-kira 3/4 daripada bahagian mata.

    Mulakan garisan daripada bahagian bermula dari penjuru mata membawa ke tengah mengikut bentuk mata supaya mata tampak lebih besar.

    Kemaskan dgn rona pembayang mata pilihan. Usah lupa kenakan maskara untuk kesan yg lebih menarik.

    BalasPadam